Cliëntondersteuning; nog zo onbekend maar zo nodig!

In gesprek met Tine Sennef; over haar werk als Cliëntenondersteuner.

Cliëntondersteuning is er voor alle mensen die hulp nodig hebben bij Wmo, Wlz en Mantelzorg. Of het nu gaat om het geven van informatie en advies, het vinden van de juiste zorgaanbieder, het schrijven van een ondersteuningsplan of het bemiddelen tussen zorgaanbieders. Cliëntondersteuners denken mee hoe de zorg het beste past in de verschillende situaties. Ze zijn gespecialiseerd in Wmo, Wlz en mantelzorg.

In het boeiende gesprek met Tine Sennef over haar werk als Cliëntondersteuner vertelt ze dat ze haar hele werkende leven al werkzaam is in de zorg. De laatste 15 jaar heeft ze gewerkt als wijkverpleegkundige. Op een dag kwam ze voor een cliënt met een zorgvraag in contact kwam met een Cliëntondersteuner. “Tot die dag in 2018 had ik er nog nooit van gehoord!” Dat moest zo zijn want in 2019 startte ik zelf als Clientondersteuner bij de organisatie Thuis in Cliëntondersteuning vertelt ze.

Onafhankelijke zelfstandige professionals
Alle mensen die recht hebben op langdurige zorg; met een Wlz-indicatie; kunnen kosteloos hulp krijgen van een Cliëntondersteuner. Dat geldt ook voor vertegenwoordigers of mantelzorgers van mensen met een Wlz-indicatie. De ondersteuning is gratis en onafhankelijk van zorgaanbieders of zorgkantoor.

Tine en haar collega’s ondersteunen als zelfstandige professionals  in het regelen en de uitvoering van de langdurige zorg. “Ik kijk wat passend is voor de client, waar de behoefte ligt” zegt Tine. “Ik ga naast de client en/of de mantelzorgers staan om te kijken hoe en welke zorg er ingezet kan worden. Die onafhankelijkheid is daarbij voor mij en mijn collega’s een zeer belangrijk aspect. 

“Ik ben als Cliëntondersteuner een soort ‘meedenker’ die cliënten en/of mantelzorgers kan helpen bij het maken van deze keuzes in de ingewikkelde wereld van de zorgverlening. Tijdens de huisbezoeken probeer ik de situatie in te schatten en kijk welke zorg nodig en passend is en vertel wat er bij komt kijken. Daarna nemen we samen stap voor stap, soms met de mantelzorgers, vervolgstappen om de passende zorg in huis te krijgen. Zo kunnen we realiseren dat met de juiste hulpmiddelen en zorg een cliënt langer thuis kan wonen. Ik help ook soms specifiek de mantelzorgers de weg te vinden in regelgeving, financiële vraagstukken en de balans terug te vinden”.

“Ik ben betrokken maar kan professioneel kijken”

Tine Sennef; Cliëntondersteuner

“Met de kennis over de diversiteit van organisaties en zorgverleners, kunnen we de juiste informatie geven om als cliënt een goede keuze te kunnen maken. Het is iedere keer weer een enorme uitdaging om passende zorg te regelen. Maar tevens is dit regelen, organiseren, snel kunnen schakelen, ondersteuning kunnen geven en iets kunnen betekenen het mooie aan mijn vak” vertelt Tine vol enthousiasme. “De waardering van mijn cliënten, zich ondersteund voelen, geeft mij voldoening”.

Wilt u meer weten over de rol Cliëntondersteuning? U kunt Tine Sennef of haar collega’s bij Thuis in Cliëntondersteuning bereiken via https://www.thuisinclientondersteuning.nl/contact-met-thuisinclientondersteuning/ of via telefoonnummer 085 303 29 85. Tine en haar collega’s helpen u graag een stap verder.

Vind je dit bericht leuk?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkdIn
Deel op WhatsApp

Meer nieuwsberichten